top of page

Miksi kannattaa tehdä postpartum-suunnitelma?

Postpartum-suunnitelma on perheen hyvinvointisuunnitelma, jonka avulla voi ennakoida ja valmistella mahdollisimman stressitöntä synnytyksen jälkeistä aikaa.


Postpartum-suunnitelma kokoaa yhteen äidin ja koko perheen ajatuksia sekä toiveita synnytyksen jälkeisten viikkojen käytännön järjestelyistä. Postpartum-suunnitelman avulla perhe kartoittaa, ketä heidän tukijoukkoonsa kuuluu ja miten ensimmäisten kuukausien stressiä voi ehkäistä.



Synnyttänyt äiti toipuu ensimmäiset 2-3 kuukautta raskaudesta ja synnytyksestä. Hormonit myrskyävät ja istuminen voi vaivalloista ensimmäisten viikkojen ajan. Kohtu supistuu raskautta edeltävään kokoonsa ja siitä johtuen sisäelimet etsivät uudelleen paikkaansa. Fyysinen toipuminen on hidas, luonnollinen, prosessi, jota ei tulisi häiritä. Äidin ei kannata olla jalkojensa päällä kovin pitkiä aikoja, jotta keho ei rasitu liikaa eivätkä mahdolliset ommellut tikit aukea.


Postpartum-ajassa eli synnytyksen jälkeisinä kuukausina on tärkeää, että äiti saa riittävästi lepoa ja lämmintä, ravitsevaa ruokaa. Stressihormonit olisi hyvä pitää mahdollisimman tasaisena, jotta stressi ei häiritse liikaa imetyksen alkua ja kodin ilmapiiriä.

Juuri kohdusta tullut vauva tarvitsee rauhaa ja levollista hoivaa.


Mitä kannattaa suunnitella etukäteen?


Postpartum -suunnitelma voi olla yksinkertainen tekstitiedosto, itse suunniteltu lomake tai käsin tehty. Jos odotat yhdessä kumppanin kanssa, suunnitelma kannattaa tehdä yhdessä.

Esimerkiksi oma äiti, kumppanin äiti, synnyttänyt isosisko tai synnytyksen tukihenkilö voivat olla mukana suunnitelman teossa. Ympärillä olevat ihmiset voivat auttaa miettimään, mitä arki voi olla vauvan syntymän jälkeen ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon.

Samalla voi käydä myös kumppanin kanssa hyvän keskustelun stressistä, hoivahormoneista ja huomioimisesta vauva-arjessa.


Suunnitelma kannattaa tehdä synnytyksen jälkeisiin ensimmäisiin tunteihin, ensimmäiseksi viikoksi ja seuraavien viiden viikon ajaksi.


Ensimmäiset tunnit

  • Mikä on sinulle kaikkein tärkeintä ensimmäisten tuntien aikana?

  • Miten sinä itse ja synnytyksen tukihenkilöt voivat pitää huolen, että sinulle tärkein asia toteutuu synnytyksen jälkeen?

  • Miten juhlit ja hemmottelet itseäsi synnytyksen jälkeen? Mitä haluat esimerkiksi syödä? Toivotko, että kumppani tai tukihenkilö tuo sinulle kukkia?

  • Miten läheisille, ystäville ilmoitetaan vauvan syntymästä?

  • Ilmoitetaanko vauvan syntymästä sosiaalisessa mediassa?

  • Millaisia kuvia toivot ja et toivo kumppanin julkaisevan sosiaalisessa mediassa?

  • Voivatko isovanhemmat ja muut läheiset kertoa sosiaalisessa mediassa vauvan syntymästä? Millä tavoin tämä toive välitetään heille?

  • Ketkä voivat vierailla sairaalassa tai kotisynnytyksen jälkeisinä päivinä kotona? Ei ole välttämättä mieltä ylentävää saada yllätysvieraita heti synnytyksen jälkeen.

  • Mitä toivot ja et toivo mahdollisten vierailijoiden tuovan sairaalaan / kotiin? Miten nämä toiveet välitetään läheisille?


Ensimmäinen viikko kotona

  • Ketkä kuuluvat meidän perheen postpartum-kylään – eli ketä pyydät tai pyydätte kumppanin kanssa postpartum-ajan tueksi?

  • Ketkä kuuluvat auttavaan tukijoukkoon ja ketkä kutsutte kotiin katsomaan vauvaa? Voi olla hyvä miettiä etukäteen, ketkä tuntuvat niin läheisiltä ja luotettavilta, että heitä voi kysyä vaikka pesemään pyykkiä tai olemaan tukena imetyksessä – ja kenet tavataan vähän muodollisemmin. Jos lähipiirissä on ihmisiä, joita ette halua tavata lainkaan ainakaan tänä herkkänä aikana, senkin voi miettiä valmiiksi, miten heidän yhteydenottoonsa vastataan.

  • Miten pyydät ihmisiä tukijoukkoon? Älä loukkaannu, jos läheisillä ei olekaan aikaa eikä kiinnostusta. Postpartum-auttaminen ei ole kovin tuttua Suomessa. Monet, esimerkiksi isovanhemmat voivat ilahtua, jos he saavat auttaa. Apu voi olla esimerkiksi sitä, että isovanhemmat käyvät kukin vuorollaan auttamassa imuroinnissa, tuovat ruokaa ja leipomuksia, ja samalla tekevät tuttavuutta vauvaan.

  • Tee lista auttamaan tarjoutuneiden nimistä ja puhelinnumeroista. Listassa on hyvä olla myös ammattilaisten puhelinnumerot, esimerkiksi neuvolan yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot. Myös kumppanilla on hyvä olla tiedossa neuvolan yhteyshenkilön sekä äitiyspoliklinikan puhelinnumerot, jos tulee tarve kysyä neuvoa tai vaikka neuvola-aika pitää perua.

  • Miten tukijoukko voi auttaa ensimmäisen viikon aikana? Haluatko pesiä ensimmäisen viikon aivan omassa rauhassa vai toivotko, että äiti, ystävä, sisko tai doula tulee avuksi laittamaan ruokaa ja auttamaan vauvanhoidossa?

  • Miten ensimmäisen viikon ruokahuolto hoidetaan? Tehdäänkö ruokaa valmiiksi pakastimeen, tilataanko ruokaa kotiovelle vai ehtiikö kumppani hemmottelemaan lämpimällä ruoalla?

  • Mitä toivot, että keittiön kaapeista löytyy ensimmäisen viikon aikana? Tee kauppalista valmiiksi.

  • Jos perheessä on isompia lapsia, miten heidät huomioidaan ja miten heille järjestetään riittävästi aikaa?

  • Kuka tai ketkä tukijoukosta keskittyvät erityisesti perheen isompien lasten huomioimiseen?

  • Miten lemmikkien hoito järjestetään? Ovatko lemmikit kotona vai lähtevätkö jonkun luo kyläilemään?

  • Mitä erityisesti toivot kumppanisi ymmärtävän ja huomioivan ensimmäisen viikon aikana?


Seuraavat viisi viikkoa

  • Miten jaksotat päivät niin, ettet rasitu liikaa ja kehosi saa riittävästi lepoa?

  • Miten arki suunnitellaan niin, ettet kuormitu liikaa?

  • Pyydättekö läheisiltä apua ruoanlaittoon, siivoamiseen ja pyykinpesuun?

  • Ostatteko palveluita, esimerkiksi siivouspalvelua, äitiysfysioterapeutin tai doulan palveluita tai lastenhoitoapua? Myös läheiset voivat tarjota lahjaksi ammattilaisten palveluita.

  • Miten varaudutte isompien lasten mahdolliseen mustasukkaisuuteen vanhemmistaan?

  • Mikä saa mielihyvä- ja hoivahormonisi hyrräämään? Miten rentoudut ja pidät huolta omasta mielihyvästä?

  • Millaista ruokavaliota noudatat ja miten suunnittelet oman ruokailurytmisi?

  • Miten pidätte yllä yhteyttä ja ruokitte arvostusta sekä hellyyttä parisuhteessa?


Lue myös:






Comments


bottom of page