top of page

Tarvitseeko lapsi vähän vai paljon leluja?

Lelujen määrä vaikuttaa leikin laatuun – vähemmän on lapselle enemmän.



Jos leluja on vähän, lapsi leikkii niillä pitkäkestoisempia ja mielikuvitusrikkaampia leikkejä. Yhdysvaltalaisessa Toledon yliopistossa tehtiin tutkimus, jossa 18 – 30 kuukauden ikäisille lapsille annettiin yhdessä kokeessa tarjolle neljä lelua tai toisessa kokeessa 16 lelua.

Tutkijat havaitsivat, että suuri lelumäärä häiritsi lasten keskittymistä ja houkutteli siirtymään nopeasti leikistä seuraavaan.


Kun leluja oli tarjolla vain neljä, lapset leikkivät pidempään yhdellä lelulla ja leikki oli syvempää. Leikeissä käytettiin enemmän mielikuvitusta. Kokeessa oli mukana 32 erilaista lelua, joilla voi leikkiä kuvitteluleikkejä, ajoneuvoleikkejä, rakennella ja kehittää taitoja.


Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että myös television taustaääni lyhentää leikin kestoa.

Vanhempien valitsemilla leluilla voi olla vaikutusta lapsen kehitykseen.  Emeritus professori David J Bredehoftin mukaan runsas lelujen määrä kertoo usein siitä, että lapselle tarjotaan kaikkea muutakin aika tavalla liikaa: vaatteita, aktiviteetteja ja tavaroita. Usein lapsen arki on myös liian strukturoimatonta ja vanhemmuus ylihoivaavaa.


Leluja valitessa voi pohtia, kuinka kestävä lelu on, voiko sen pestä ja millä tavalla lelu innostaa lasta leikkimään. Mitä taitoja lelu kehittää ja millaisista leikeistä lapsesi pitää?


Jos tunnistat itsessäsi aikuisen, jolla lahjojen ja lelujen hankkiminen menee överiksi, itseltä kannattaa kysyä, mitä lapsen hermosto ja aivot kaipaavat kaikkein eniten. Lapset harvemmin muistelevat isoksi kasvettuaan lelujen paljoutta, vaan merkityksellisiä leikkejä, leikkipaikkoja sekä leikkikavereita.


Lähteet:


When the television is on: The impact of infant-directed video on 6- and 18-month-olds’ attention during toy play and on parent–infant interaction - ScienceDirect


The influence of the number of toys in the environment on toddlers’ play - ScienceDirect


Are Fewer Toys Better for Your Toddler? | Psychology Today


bottom of page