top of page

Työnantajasi haluaa, että hallitset nämä 10 kommunikointitaitoa

Vaikka et olisikaan kovin taitava esiintymään, puhumaan puhelimessa tai kirjoittamaan kieliopillisesti oikein, voit aina kehittää taitojasi hieman paremmiksi.



Monilla meistä on joitakin heikkouksia kommunikointitaidoissa. Taitoja voi kehittää vähitellen elämän varrella yhä sujuvammiksi.


Viestintävalmentaja Alex Lyon selventää, mitä kommunikointitaidot ovat. Lyonin Youtube -kanavalla on paljon perusteellista ja selkeää materiaalia työelämän kommunikointitaidoista. Hänen maksuttomalla, englanninkielisellä verkkokurssilla voi myös oppia ymmärtämään hyvän kommunikoinnin perusteita.




Lyonin mukaan jokainen työnantaja haluaa, että työntekijä hallitsee nämä kymmenen kommunikointitaitoa:

  1. Hyvä kirjoitustaito. Viestisi ovat asiallisia, tehokkaita, ystävällisiä ja kieliopillisesti oikein.

  2. Puhelintaidot. Kommunikointisi on riittävän selkeää ja osaat käyttää äänensävyjä tehokkaasti.

  3. Ei-verbaaliset kommunikointitaidot. Käytät tietoisesti ilmeitä, eleitä ja asentoja kommunikointivälineitä. Ystävällisellä ja ryhdikkäällä kehonkielellä on usein suurempi vaikutus ihmisiin kuin puhutulla kielellä.

  4. Yhteistyötaidot. Kun yhteistyötaidot ovat hyvät, tiimityöskentely ei jää junnaamaan epäolennaisuuksiin eikä kenenkään pitkästyttävään monologiin. Dialogi on tehokasta ja puheenvuorot sopivan pituisia, ei liian pitkiä eikä muutaman sanan töksäytyksiä. Kiinnität myös huomiota siihen, millaista kieltä täytät eri tilanteissa ja erilaisten ihmisten kanssa.

  5. Palautteen antamisen ja saamisen taidot. Suunnittelet palautteen antamisen etukäteen ja kerrot selkeästi palautteesi ydinasiat. Osaat ottaa vastaan ja hyödyntää ikävääkin palautetta.

  6. Empaattinen kommunikointi. Olet aidosti kiinnostunut keskustelukumppanistasi ja haluat ymmärtää, mistä kanssasi vuorovaikutuksessa oleva ihminen tulee: millainen on hänen tarinansa ja mitä hän on kokenut. Empaattinen kommunikointi ei tarkoita ihmisten kategorisointia olettamusten perusteella, vaan kuuntelemista ilman olettamuksia.

  7. Kuuntelemisen taidot. Kuuntelet aktiivisesti ja tarkasti. Osaat myös esittää kysymyksiä, jotka tuottavat hyödyllistä tietoa sekä uusia ideoita.

  8. Interpersoonalliset taidot tarkoittavat ihmissuhdetaitoja, joita käytät kahdenvälisessä kommunikoinnissa. Olet huomaavainen ja osaat pitää keskustelua käynnissä.

  9. Vakuuttamisen taito. Kommunikoit uskottavasti sekä verbaalisesti että ei-verbaalisesti.

  10. Esiintymistaito. Kykenet pitämään lyhyitä, kiinnostavia esityksiä kaikkia kommunikointitaitojasi hyödyntäen.


Lue myös:



bottom of page