top of page

Oletko väsynyt? Tarkista mentaalihygienia

Kun olo tuntuu fyysisesti epämukavalta ja väsyneeltä, kannattaa tarkistaa, onko mentaalihygienian perusasiat kunnossa.


Mentaalihygienian rutiinit ovat samantapaisia kuin hampaiden pesu tai deodorantin käyttö, mutta ne liittyvät mielenterveyden ylläpitoon.





Mentaalihygienia on päivittäistä huolenpitoa omasta psyykkisestä hyvinvoinnista. Mentaalihygienia tarkoittaa yleisiä arjen rutiineja, jotka pitävät yllä psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista toimintakykyä.


Mielenterveysrutiinien ei ole tarkoitus olla monimutkaisia eikä vaativia, vaan helppoja ja arkisia. Moni kuitenkin saattaa huomata, että mielen ja kehon perustarpeiden ylläpito ei olekaan aina helppoa. Esimerkiksi kasvokkaisia kohtaamisia muiden kuin oman perheen jäsenten kanssa voi olla nykyisin vaikea järjestää.


Seitsemän mentaalihygienian rutiinia


  1. Oletko käynyt tänään ulkona? Joka päivä kannattaa käydä ainakin 10-20 minuuttia ulkona. Hapekas ulkoilma ja auringon valo virkistävät aivoja.

  2. Onko kehossasi jännitystä ja epämukavuutta? Tee hetki kehonhuoltoa. Venyttele kehon kireyksiä pois tai nostele painoja.

  3. Kenen kanssa olet jutellut tänään kasvotusten? Kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus on tarpeen ihmisen psyykkiselle hyvinvoinnille – ja monet potevat aidon vuorovaikutuksen puutoksesta. Kannattaa pyrkiä siihen, että tapaat viikon aikana muitakin kuin omaa perhettäsi.

  4. Mitä olet syönyt tänään? Epäsäännöllinen ja epäterveellinen syöminen voi aiheuttaa energiavajetta, mikä vaikuttaa motivaatioon ja toimintakykyyn. Tarkista, onko ruokailurytmissäsi parantamisen varaa. Kiinnitä huomiota myös aterioidesi ravintosisältöön. Aivot tarvitsevat päivittäin proteiinia ja hyviä hiilihydraatteja.

  5. Kauanko olet ollut verkossa? Mistä tahansa asiasta voi muodostua hyvinvointia kuormittava tekijä, jos sitä käyttää kohtuuttoman paljon. Jos olet suurimman osan vuorokaudesta verkossa, kannattaa miettiä, mitä muuta voisit tehdä vuorokauden aikana.

  6. Mitä puet päällesi? Vaatteiden hankkiminen ja käyttäminen ei ole kaikille helppoa. Mieluisiin vaatteisiin ei ole aina varaa, kaupoissa tarjolla olevat vaatteet eivät mahdu päälle tai ei ole riittävästi motivaatiota kiinnittää huomiota pukeutumiseen. Pukeutuminen kuitenkin kuuluu identiteettiin ja yhteiskunnan jäsenyyteen. Vaatteilla voi piristää ja laskea omaa mielialaa. Kotonakin kannattaa pukeutua niin, että vaatteilla on merkitystä ja piristävä vaikutus.

  7. Oletko nukkunut riittävästi? Jatkuva univaje on varmin tapa heikentää omaa mielialaa. Pidä huoli, että nukut vuorokaudessa riittävästi.


Ei kannata lannistua, jos jonkun rutiinin ylläpitäminen voi tuntua mahdottomalta. Listassa on kuitenkin ainakin viisi asiaa, jotka jokainen pystyy toteuttamaan missä tahansa olosuhteissa.

Comments


bottom of page